Vatsan turvotus vaivaa monia meistä säännöllisesti, ja syitä ruoansulatusongelmiin on monia.

Tässä artikkelissa käydään läpi kahdeksan yleisintä syytä, jotka voivat saada sinut tuntemaan kuin olisit turvonnut ja täynnä ilmaa:

Yhteistä useimmille näistä on, että sisäiset tai ulkoiset tekijät aiheuttavat epätasapainon suolen bakteerikasvustossa – ja tuloksena on ruoansulatusongelmia, kuten vatsan turvotus.

1. Hiivasienen liikakasvu

Candida-hiivasienen liikakasvu suolessa, sisäinen hiivasienitulehdus, on yksi tavallisimmista syistä jatkuvaan vatsan turvotukseen. Candida-tulehdus johtuu usein pitkäaikaisesta ja toistuvasta antibioottien käytöstä, mutta myös paljon sokeria ja tärkkelystä ravinnossaan käyttävillä on suurempi riski saada tulehdus.

Antibiootit ja epäterveellinen ruokavalio voivat horjuttaa suoliston mikrobikasvuston tasapainoa, mikä antaa tilanteen hyödykseen käyttävälle hiivasienelle mahdollisuuden ottaa tilanne haltuun. Kuten hiiva saa leivän kohoamaan, se saa myös sinut tuntemaan, kuin olisit turvonnut ja täynnä ilmaa.

Candida-tulehdukset ovat onneksi suhteellisen helppoja hoitaa – on vain palautettava suolen mikrobikasvuston tasapaino. Siihen vaaditaan sokeriton ruokavalio, hiivasienen tuhoava ravintolisä ja probiootteja, jotka palauttavat suolistosi luonnollisen tasapainon.

Vatsan turvotukseen 3 - BioBalance - Vitamail
Maito, kananmuna ja vehnä ovat kolme yleisintä ruoka-ainetta, joihin voi kehittyä intoleranssi.

2. Ruokaintoleranssi

Ruokaintoleranssi eroaa allergioista siten, että se yleensä aiheuttaa viiveellä reaktion johonkin tiettyyn ruokaan, eikä niinkään välitöntä reaktiota. Ruokaintoleranssi voi johtaa stressiin ja tulehduksiin, ja lisäksi ärsyttää suolistoasi. Seurauksena on usein vatsan turvotus.

Yleisimpiä ruoka-aineita, joille voi kehittyä intoleranssi, ovat maitotuotteet, kananmuna, jotkut hedelmät, pähkinät, vehnä, gluteiini ja maissi.

Ruokaintoleranssi todetaan yleensä verikokeiden avulla, joten sinun ei tarvitse kokeilla luopumista yksittäisistä ruoka-aineista. Ruokaintoleranssilla voi olla yhteys moniin ihosairauksiin ja ruoansulatusongelmiin, sekä uupumukseen ja alhaiseen energiatasoon.

Jos sinulla on ruokaintoleranssin aiheuttamaa vatsan turvotusta, oireet yleensä häviävät kuuden viikon kuluessa siitä, kun olet lopettanut ongelmia aiheuttaneen ruoka-aineen käytön.

3. Gluteeni-intoleranssi tai keliakia

Gluteeni-intoleranssi, tai sen vakavampi aste, keliakia, on yhä yleisempi. Se johtuu lisääntyneestä viljakasvien käytöstä, ja samanaikaisesti siitä, kuinka vehnä on muuttunut viimeisen 50 vuoden aikana. Gluteeni-intoleranssi aiheuttaa monille vatsan turvotusta, ummetusta tai ripulia. 

Gluteeni-intoleranssi voidaan yleisesti todeta verikokeiden avulla, mutta myös monet, joilla kokeiden tulos on ollut negatiivinen, ovat voineet paremmin jätettyään gluteenin pois ravinnostaan.

Jos epäilet vatsan turvotuksen johtuvan gluteeni-intoleranssista, on parasta jättää gluteeni pois vähintään 4–5 viikoksi, ja seurata, paraneeko vointisi.

4. Insuliiniresistenssi

Insuliini on hormoni, jota erittyy haimassa, kun syömme sokeria. Veren insuliinitaso nousee runsaan aterian jälkeen. Terveillä ihmisillä insuliini huolehtii, että kehon solut hyödyntävät juuri nauttimasi sokerin ja rasvan.

Insuliiniresistenssi on tila, jossa solut eivät reagoi, tai reagoivat heikosti kehon insuliiniviestiin. Tämän vuoksi haima alkaa erittää lisää insuliinia, mikä johtaa vähitellen kohonneeseen verensokeriin. Tavallisia insuliiniresistenssin oireita ovat nopea painonnousu, lisääntynyt makeannälkä ja ruokahalu, uupumus ja vatsan turvotus.

Jos sinulla on ollut useita näistä oireista tai perheessäsi on diabeetikkoja, sinulla voi olla insuliiniresistenssi. Insuliiniresistenssi voidaan todeta verikokeen avulla, ja se voidaan paitsi hoitaa, myös palauttaa ennalleen muuttamalla ruokavalio, rajoittamalla hiilihydraattien saantia ja kuntoilemalla säännöllisesti.

5. Huonot ruokayhdistelmät

Useimmat meistä yrittävät syödä enemmän tai vähemmän terveellisesti, mutta tiesitkö, että aterialla nautittujen eri ruoka-aineiden yhdistelmillä voi olla vaikutusta siihen kuinka hyvin ruoka sulaa? Huonot ruokayhdistelmät hidastavat ruoansulatusta ja voivat johtaa vatsan turvotukseen ja muihin ruoansulatusongelmiin.

Yksinkertainen sääntö on, että hedelmät on syötävä sellaisinaan, eikä niitä saa sekoittaa muihin ruoka-aineisiin – etenkään runsaasti proteiinia sisältäviin ruokiin. Toisin sanoen: Jos olet syönyt kalaa tai lihaa päivälliseksi, jätä hedelmäkompotti jälkiruoaksi.

Toinen tärkeä ruokasääntö on, että liikaa proteiineja ja hiilihydraatteja ei pidä yhdistää. Tämä voi olla lähes mahdotonta kasvissyöjille, mutta jos syöt lihaa, jätä mielellään perunat pois pihvin syödessäsi. Se voi tehdä ihmeitä ruoansulatuksellesi.

Vatsan turvotukseen 2 - BioBalance - Vitamail
Jos syöt epäsäännöllisin väliajoin, voit aiheuttaa ongelmia ruoansulatuksellesi.

6. Epäsäännölliset ruokailuajat

Syy vatsan turvotukseen voi olla niinkin yksinkertainen kuin epäsäännöllinen ruokailu. Jos olet pitkiä aikoja syömättä tai syöt ison aterian ennen nukkumaan menoa, aiheutat ongelmia ruoansulatuksellesi.

Jos esimerkiksi jätät aamiaisen väliin ja syöt ison lounaan, ruoansulatuksesi ei pysy mukana, ja samanaikaisesti verensokerisi ja veren insuliinitaso kohoavat. Se voi aiheuttaa väsymystä ja vatsan turvotusta.

Ruoansulatuksesi toimii parhaiten, jos syöt säännöllisesti, ja tiettyyn aikaan vuorokaudesta. Se, kuinka suunnittelet ruokailurytmisi, on itsestäsi kiinni, mutta yritä syödä samaan aikaan päivittäin.

7. Ruoansulatusentsyymien puutos

Haima tuottaa ruoansulatusentsyymejä, jotka edistävät ruoansulatusta pilkkomalla ruoan pieniin osiin, joita keho voi hyödyntää. Entsyymit pilkkovat proteiinit, hiilihydraatit, rasvan ja laktoosin.

Kaikilla ihmisillä näitä entsyymejä ei synny riittävästi, mikä voi aiheuttaa vatsan turvotusta, ruoansulatusongelmia ja epäsäännöllistä vatsantoimintaa. Ruoansulatusentsyymien puutos johtuu usein tulehduksista, joita voivat aiheuttaa ruokaintoleranssi, «huonojen» bakteerien tai sienten liikakasvu, krooninen stressi tai ikääntyminen.

Tunnetuin ruoansulatusentsyymien puutos on laktoosi-intoleranssi, joka johtuu kehon riittämättömästä määrästä laktoosia pilkkovia entsyymejä. Sen vuoksi keho ei pysty sulattamaan maitotuotteita hyvin.

Väliaikainen ratkaisu ongelmaan on nauttia ruoansulatusentsyymejä aterioiden yhteydessä, ja lopettaa maitotuotteiden käyttö, jos sinulla on laktoosi-intoleranssi. Pidemmällä aikavälillä on tärkeää palauttaa vatsan mikrobikasvuston luonnollinen tasapaino.

8. Suolistobakteerien tai -loisten liikakasvu

Suomalaisten nykyiset ruokailutottumukset aiheuttavat yleisesti epätasapainoa vatsan ja suolen mikrobikasvustoon. Hiivasienen lisäksi myös «huonot» bakteerit ja loiset asettavat haasteita ruoansulatuksellesi ja yleiselle hyvinvoinnillesi.

Jos olet matkustellut eksoottisissa matkakohteissa, on vatsasi mikrobikasvusto todennäköisesti hieman muuttunut, mutta myös ateria lähiravintolassasi voi tuoda vatsaasi ei-toivottuja bakteereja ja loisia. Tavallisia suoliston epätasapainon oireita ovat vatsan turvotus, ripuli, painon putoaminen ja uupumus.

Bakteerien liikakasvu voidaan todeta helposti ulosteanalyysin avulla, mikä helpottaa ongelman hoitoa. Voit itse hoitaa vointiasi probiootteja sisältävän ravintolisän avulla palauttaaksesi mikrobikasvuston luonnollisen tasapainon.

Vältä vatsan turvotusta probioottien avulla

Jos vatsan turvotus vaivaa sinua jatkuvasti, voi päivittäinen annos probiootteja olla juuri se, mitä tarvitset palauttamaan tasapainon vatsasi mikrobikasvustoon.

BioBalance on yksi parhaista Suomessa saatavilla olevista probioottiravintolisistä – se on täynnä hyviä maitohappobakteereja. Lisäksi jokainen BioBalance-kapseli sisältää runsaasti piparminttuöljyä, joka on tunnettu ärtynyttä suolta ja muita ruoansulatusongelmia lievittävästä vaikutuksestaan, sekä peptidejä ja fermentoitua soijaa.