Olet varmasti silloin tällöin tuntenut itsesi väsyneeksi ja voimattomaksi – ehkä rankan liikuntasuorituksen päätteeksi, pitkän työpäivän jälkeen tai loputtomalta tuntuvan to do-listan edessä? Joskus hyvät yöunet voivat tehdä ihmeitä, mutta monelle meistä uupumus ja väsymys ovat pysyvä ja pitkäaikainen ongelma.

Oletko sinä tuntenut olosi erityisen «tyhjäksi» viime aikoina? Tällöin muutokset ruokavaliossa ja elintavoissaovat tarpeen.

Tässä on 10 yleisintä syytä siihen, miksi tunnet itsesi uupuneeksi ja väsyneeksi:

1. Kärsit raudanpuutteesta

Raudanpuutos on yksi tavallisimmista syistä väsymykseen ja uupumukseen. Raudan puutos on proteiinin puutoksen jälkeen maailman yleisin puutostauti, ja esimerkiksi Norjassa joka seitsemäs hedelmällisessä iässä oleva nainen kärsii raudanpuutteesta.

Jos kärsit raudanpuutteesta, on sinun muutettava ruokavaliotasi, jotta saat riittävän määrän rautaa elimistöösi. Syö runsaasti rautaa sisältäviä ruokia, kuten vähärasvaista lihaa, vihreitä vihanneksia, palkokasveja ja täysjyväleipää. Syö niitä mielellään yhdessä sitrushedelmien kanssa, jotka sisältävät runsaasti C-vitamiinia.

Toinen hyvä tapa huolehtia riittävästä raudansaannista on nauttia päivittäinen ravintolisä, joka sisältää tätä elintärkeää kivennäisainetta. Jos kärsit vakavasta raudanpuutoksesta, ota yhteys lääkäriin, jotta pääset verikokeisiin ja saat vahvemman annoksen rautatabletteja.

2. Et kuntoile riittävästi

Trøtt - Trening - EnergyPlus - Vitamail
Tutkimusten mukaan vain 20 minuutin kuntoilu kolmesti viikossa voi antaa sinulle lisäenergiaa.

Kuntoilu voi olla noidankehä sellaisille henkilöille, joilla energiataso on liian alhainen. Jos tunnet itsesi väsyneeksi ja uupuneeksi, voi lenkille tai kuntosalille lähtö luonnollisesti tuntua pakkopullalta.

Tutkimusten mukaan kevyt kuntoilu – 20 minuuttia kolmesti viikossa – voi vähentää väsymystä ja antaa lisäenergiaa arkeen jo kuuden viikon harjoittelun jälkeen. Se johtuu siitä, että säännöllinen kuntoilu tehostaa sydämen ja keuhkojen toimintaa. Tämän lisäksi hapen ja tärkeiden ravintoaineiden kuljetus elimistöön helpottuu.

Toisin sanoen: Kun seuraavan kerran aiot juuttua sohvalle, käykin sen sijaan 10-15 minuutin kävelylenkillä ennen kuin istuudut alas ja rentoudut.

3. Et nuku niin hyvin, kuin luulet

Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että monet meistä selviytyvät arjesta «huonon» unen turvin. Heräilemme usein öisin emmekä siksi saa yön aikana ladattua energiavarastojamme samalla tavalla, kuin hyvin nukutun yön ja siihen liittyvän syvän unen aikana.

Huono uni johtuu usein stressistä, mutta myös aivojen liialliset ärsykkeet juuri ennen nukkumaanmenoa voivat vaikuttaa siihen, että nukut huonommin. Esimerkiksi kännykän ja tietokoneen näytön terävä, sininen valo voi huijata aivoja tuottamaan hormoneja, jotka pitävät hereillä. Tämä on yksi tavallisimmista syistä siihen, miksi unen saanti on vaikeaa.

Jos haluat tuntea itsesi virkeämmäksi koko päivän ajan joka päivä, on tärkeää pitää kiinni hyvästä ja tasaisesta unirytmistä. Käy nukkumaan samaan aikaan joka ilta, älä käytä kännykkää tai tietokonetta sängyssä ja pidä kiinni kehosi ja aivojesi sinulle viestittämästä unirytmistä.

4. Et saa riittävästi B-vitamiineja

Yhä useamman suomalaisen arki on nykyään yhä kiireisempää. Tästä syystä elimistö vaatii riittävän määrän kaloreita ja vitamiineja energiantarpeen tyydyttämiseksi.

B-vitamiinit, kuten biotiini (B7) ovat erityisen tärkeitä, jotta elimistö pystyy muuntamaan syömäsi ruoan energiaksi. Pieni määrä B-vitamiineja tarkoittaa usein alhaista energiatasoa. Sisällytä ruokavalioosi maitoa, täysjyvätuotteita, tummaa riisiä, palkokasveja, rasvaista kalaa ja vähärasvaista lihaa saadaksesi riittävästi B-vitamiineja. Lisäksi voit nauttia päivittäin B7-vitamiinia ravintolisän muodossa.

5. Kahviriippuvuutesi vähentää energisyyttäsi

Trøtt - Kaffe - EnergyPlus - Vitamail
Monet pitävät kahvia piristävänä, mutta se voi myös aiheuttaa väsymystä.

Juotko kahvia aamuisin herätäksesi? Ja kupillisen, kaksi tai kolme pitkin työpäivää?

Vaikka kahvi vaikuttaa piristävästi, se voi myös saada sinut tuntemaan väsymystä sen jälkeen kun ensimmäinen energiapiikki on ohi. Aivosi eivät nimittäin pidä piristävistä aineista ja vapauttavat siksi rentoutumista edistäviä kemikaaleja.

Kahvilla on myös yhteys huonoon unenlaatuun. Jopa kuusi tuntia ennen nukkumaanmenoa nautittu kahvi voi heikentää unenlaatuasi.

Välttämällä kofeiinia et ehkä saa samaa energialatausta aamulla, mutta tasainen energiataso pysyy sitä vastoin yllä pidempään. Älä kuitenkaan lopeta kahvin juontia yhtäkkiä – se voi aiheuttaa päänsärkyä ja ärtymystä. Vähennä kahvin käyttöä vähitellen.

6. Kärsit nestehukasta

Jos veden määrä kehossasi putoaa niinkin vähän kuin 2 % alle normaalin tason, sillä voi olla merkitystä energiatasollesi. Nestehukka on yllättävän yleistä – erityisesti iäkkäämmillä ihmisillä, joilla on heikentynyt janorefleksi. Jos työskentelet ilmastoidussa toimistossa tai kävelet pitkän lenkin, nestevarastosi voi tyhjentyä huomaamattasi. Se laskee verenpainettasi, mikä taas heikentää veren kulkeutumista aivoihin ja lihaksiin. Seurauksena on päänsärkyä, uupumusta ja keskittymisongelmia. Pitääksesi energiatasoasi yllä, sinun on juotava jotain vähintään joka toinen tunti. Paras juoma on tietenkin vesi, mutta melkein mikä tahansa juoma käy jos vesi tuntuu mielestäsi mauttomalta.

7. Syöt liikaa sokeria

Kun ajattelet sokeria, tulee mieleen varmaankin se kuinka paljon siitä saat energiaa. Monet juovat sokeripitoisia juomia juurikin siksi ennen kuntoilua, sen aikana ja sen jälkeen. Monet eivät kuitenkaan ole tietoisia, että samat ruoat ja juomat joista saat energiaa, voivat myös vähentää sitä.

Energiajuomat, limsat, suklaa ja keksit aiheuttavat verensokerillesi nopeita nousuja ja laskuja, ja ne voivat aiheuttaa väsymystä, ärtymystä ja päiväunien tarvetta.

Pitääksesi energiatasosi ylhäällä koko päivän, sinun on lisättävä välipaloja ja syötävä mieluummin nopeita hiilihydraatteja, kuten vaaleaa leipää ja pastaa. Täysjyväleipä ja tumma riisi ovat terveellisempiä, mutta niistä saa energiaa hitaammin. Kannattaa myös syödä useammin ja vähemmän, jotta verensokeri pysyy tasapainossa.

8. Et syö riittävästi proteiinia

Trøtt - Protein - EnergyPlus - Vitamail
Liha on yksi parhaista proteiinin lähteistämme. Proteiini on ravintoaine, joka on tärkeä riittävän energiatason ylläpitämisessä.

Kasvis- ja vegaaniruokavalioilla on monia hyviä puolia mutta jos vältät lihasta, maitotuotteista ja pähkinöistä saatavia proteiineja, saatat olla alttiimpi uupumukselle ja väsymykselle. Proteiini on nimittäin yksi energiansaannin kannalta tärkeimmistä ravintoaineista. Proteiinit pilkkoutuvat hitaammin kuin hiilihydraatit. Tästä syystä energiaa vapautuu  hitaammin, joten pysyt virkeänä pidempään.

Hyviä proteiinin lähteitä ovat liha, kala, juusto, pavut, linssit, jogurtti ja pähkinät. Jos kaipaat lisäenergiaa, huolehdi että ateriasi sisältävät runsaasti proteiinia – pieni kourallinen pähkinöitä riittää hyvin, jos mielesi tekee välipalaa lounaan ja päivällisen välillä.

9. Kilpirauhasesi toimii laiskasti

Kilpirauhanen, englanniksi «thyroid», on kaksiosainen rauhanen, jonka puolikkaat ovat molemmin puolin henkitorvea.

Yksi tavallisimmista syistä selittämättömälle uupumukselle ja lihomiselle on tämän rauhasen vajaatoiminta.

Jos kilpirauhasesi toimii laiskasti, se tuottaa vähemmän tyroksiinia – hormonia, joka auttaa säätelemään kehon hapenkäyttöä. Alentuneesta toimintakyvystä johtuen kehosi ei ehkä saa riittävästi happea toimiakseen kunnolla ja se voi johtaa uupumukseen ja painonnousuun. Jos epäilet että sinulla on ongelmia kilpirauhasesi kanssa, ota yhteys lääkäriin, jotta saat lääkityksen ongelman korjaamiseksi.

10. Hoidat stressitilanteet huonosti

Pieni stressi ei välttämättä ole pahaksi – se pitää sinut varpaillasi. Pitkäaikainen, esimerkiksi työn tai ihmissuhteiden aiheuttama stressi voi sen sijaan olla kuluttavaa – niin fyysisesti kuin tunteidenkin osalta. Stressin käsittely voi kuitenkin usein olla haitallisempaa kuin itse stressi. Hyvä tapa välttää uupumusta ja väsymystä on harjoitella stressinhallintaa. Jos altistut stressille, yritä mieluummin rauhoittua ja pitää pieni tauko kuin paniikinomaisesti yrittää hoitaa kaikki stressaavat asiat alta pois mahdollisimman nopeasti. Tee hengitysharjoituksia, soita ystävälle tai lähde koiran kanssa lenkille ja huomaat kuinka stressi voi helpottaa.

Adaptogeeniset kasvit, kuten ruusujuuri, ovat tunnettuja stressinhoitajia ja lisäksi niistä saa lisäenergiaa.

Pidä energiatasosi ylhäällä EnergyPlussan avulla

Helppo tapa välttää uupumusta ja väsymystä on nauttia kehon päivittäin tarvitsemia ravintoaineita ravintolisän muodossa.

EnergyPlus on ravintolisä, joka on kehitetty yhteen tarkoitukseen: antamaan sinulle lisäenergiaa arkeesi.

EnergyPlussassa on yhdistetty kolme luonnon adaptogeenistä kasvia – ruusujuurischisandra ja venäjänjuuri – sekä tärkeä kivennäisaine rauta, ja elintärkeä B7-vitamiini. Täydellinen yhdistelmä pitämään kehosi toiminnassa.

Nauttimalla EnergyPlus-ravintolisää päivittäin pidät huolta, että energiatasosi pysyy hyvällä tasolla läpi koko päivän, jotta jaksat sekä hoitaa velvollisuutesi että tehdä haluamiasi asioita.