A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jolla on tärkeä tehtävä normaalin kasvun ja luuston kehityksessä. Lisäksi vitamiini ylläpitää hyvää immuunijärjestelmää ja näkökykyä. Huono pimeänäkö ja toistuvat virusinfektiot, kuten vilustuminen ja influenssa, ovat merkkejä riittämättömästä A-vitamiinin saannista. Pitkittynyt vitamiininpuutos voi johtaa toistuviin infektioihin ja vaurioittaa herkemmin silmien limakalvoja.

Nykyään A-vitamiinin puutos on yleinen sokeutumisen syy kehitysmaissa.

Tärkeä monille kehon toiminnoille

Koska A-vitamiini on rasvaliukoinen, sitä varastoituu kehoomme. Noin 90% siitä varastoituu maksaamme. Sieltä käsin se osallistuu moniin tärkeisiin elimistön toimintoihin.

A-vitamiini on välttämätön mm. seuraaville toiminnoille:

  • Hyvälle näkökyvylle
  • Normaalille kasvulle ja luustonkehitykselle
  • Sileälle iholle ja terveille limakalvoille
  • Tasapainoiselle hormonituotannolle
  • Infektioiden ja sairauksien vastustuskyvylle

Lisäksi A-vitamiinilla voi olla myönteinen vaikutus naisten kuukautisia edeltäviin oireisiin ja rintasärkyihin, kun taas miehet voivat käyttää A-vitamiinia sperman laadun parantamiseen.

Hyviä A-vitamiinin lähteitä

Suositeltu päivittäinen annos A-vitamiinia aikuiselle naiselle on 700 mikrogrammaa (μg). Miehille tuo annos on 900 μg ja lapsille 300-600 μg iästä riippuen. Imettävillä naisilla tarve on hieman suurempi.

Hyviä A-vitamiinin lähteitä ovat:

  • Maksa ja maksapasteija
  • Munankeltuainen
  • Juusto
  • Maito
  • Porkkana
  • Kurpitsa
  • Parsakaali
  • Pinaatti

Suomalainen terveellinen ruokavalio sisältää runsaasti A-vitamiinia, mutta jos ruokavaliosi ei pidä sisällään yllä mainittuja ruoka-aineita, saatat kärsiä tämän elintärkeän vitamiinin puutteesta. Sinun ei kuitenkaan pidä käyttää enempää kuin yhtä A-vitamiinia sisältävää ravintolisää kerrallaan, sillä tällöin elimistö voi myös saada liikaa A-vitamiinia.

A-vitamiini on yksi ravintolisä MenoCaren ainesosista.