A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jolla on tärkeä rooli esimerkiksi normaalin ihon, normaalien limakalvojen, normaalin näkökyvyn ja tavanomaisen raudan liikevaihdon ylläpitämisessä.

Tärkeä monille kehon toiminnoille

Koska A-vitamiini on rasvaliukoinen, sitä varastoituu kehoomme. Noin 90% siitä varastoituu maksaamme. Sieltä käsin se osallistuu moniin tärkeisiin elimistön toimintoihin.

A-vitamiini on välttämätön mm. seuraaville toiminnoille:

  • Hyvälle näkökyky
  • Normaali ihon kunto
  • Solunjakautumisprosessi
  • Immuunijärjestelmän normaali toiminta
  • Limakalvojen normaalin kunnon ylläpitäminen
  • Normaali rauta-aineenvaihdunta

Hyviä A-vitamiinin lähteitä

Suositeltu päivittäinen annos A-vitamiinia on vähintään 120 mikrogrammaa (μg).

Hyviä A-vitamiinin lähteitä ovat:

  • Maksa ja maksapasteija
  • Munankeltuainen
  • Juusto
  • Maito
  • Porkkana
  • Kurpitsa
  • Parsakaali
  • Pinaatti

Suomalainen terveellinen ruokavalio sisältää runsaasti A-vitamiinia, mutta jos ruokavaliosi ei pidä sisällään yllä mainittuja ruoka-aineita, saatat kärsiä tämän elintärkeän vitamiinin puutteesta. Sinun ei kuitenkaan pidä käyttää enempää kuin yhtä A-vitamiinia sisältävää ravintolisää kerrallaan, sillä muutoin elimistö voi saada liikaa A-vitamiinia.

A-vitamiini on yksi ravintolisä MenoCaren ainesosista.