Antioksidantit ovat kemiallisia aineita, jotka toimivat oksidatiivista stressiä ehkäisevästi. Oksidatiivinen stressi tarkoittaa vapaiden radikaalien aiheuttamia soluvaurioita elimistössä. Antioksidantit pyydystävät näitä vapaita radikaaleja, jolloin niistä tulee vaarattomia ja ne ehkäisevät tällä tavoin sairauksia ja aikaista ikääntymistä.

Hapettumisprosessi

Ymmärtääkseen antioksidanttien merkityksen on ensin mietittävä hapettumista – prosessia, joka alkaa, kun happi reagoi muiden aineiden kanssa. Kun naula ruostuu, omena muuttuu ruskeaksi tai öljy härskiintyy, se johtuu siitä että ne reagoivat joutuessaan kosketuksiin hapen kanssa eli hapettuvat. Sama asia tapahtuu elimistössämme. Ikääntyminen tarkoittaa, että olemme tekemisissä pitkän hapettumisprosessin kanssa. Kehomme on jatkuvasti alttiina oksidatiiviselle stressille, mikä tarkoittaa sitä että perintötekijämme eli DNA hitaasti mutta varmasti vahingoittuu.

Tavanomaiset ikääntymisen merkit, kuten rypyt, jäykät nivelet ja huonompi muisti, johtuvat oksidatiivisesta stressistä. Elimistömme käyttää happea muun muassa ravintoaineiden, kuten rasvan ja hiilihydraattien polttamiseen. Tämän sivuvaikutuksena muodostuu reaktiivisia happiyhdisteitä, kuten vapaita happiradikaaleja. Tietty määrä vapaita radikaaleja elimistössä on aivan luonnollista, mutta ilman antioksidantteja ne toimivat siellä kuten myrkylliset aineet.

Antioksidantit ehkäisevät sairauksia

Antioksidanttien tehtävänä on ehkäistä, tehdä vaarattomaksi ja korjata vahinkoja, joita kehossa tapahtuva hapettumisprosessi saa aikaan. Riittävä määrä antioksidantteja voi auttaa ennaltaehkäisemään monia vakavia sairauksia, kuten seuraavat:

  • Sydän- ja verisuonisairaudet
  • Tulehdussairaudet
  • Diabetes
  • Nivelreuma
  • Psoriasis
  • Vatsahaava
  • Alzheimerin tauti
  • Parkinsonin tauti
  • MS-tauti

Antioksidantit auttavat toisin sanoen kehoamme pysymään nuorekkaana ja terveenä.

Hyviä antioksidanttien lähteitä

Jotkut antioksidantit syntyvät kehossa luonnostaan entsyymien tavoin. Muut tärkeät antioksidantit, kuten vitamiinit C-vitamiini, E-vitamiini ja riboflaviini (B2-vitamiini), sekä kivennäisaineet seleeni, kupari ja sinkki, saamme terveellisen ja monipuolisen ruokavalion kautta. Astaksantiini, jota esimerkiksi krilli sisältää paljon, on yksi luonnon voimakkaimmista antioksidanteista.

Astaksantiinin on todettu olevan jopa 550 kertaa tehokkaampi soluvaurioiden estäjä kuin E-vitamiini. Hyviä antioksidanttien lähteitä ovat:

  • Hedelmät
  • Marjat
  • Vihannekset
  • Pavut
  • Pähkinät
  • Täysjyvätuotteet
  • Siipikarja
  • Valkoinen liha
  • Kala
  • Krilli

Yksinkertaisin tapa riittävän antioksidanttimäärän saamiseksi on päivittäinen ravintolisä. Omega-3-lisä Polarkrill sisältää runsaasti terveellisiä ravintoaineita.