B6-vitamiini on yksi kahdeksasta eri B-vitamiinityypistä. Se kuuluu 13 ihmiskeholle elintärkeän vitamiinin joukkoon. B6 on yhteisnimitys kolmelle toisiaan muistuttavalle kemialliselle yhdisteelle, pyridoksiinille, pyridoksaalille ja pyridoksamiinille.

B6-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jota keho ei voi varastoida. Sitä on siksi saatava päivittäin. Liiallinen määrä poistuu virtsan mukana.

Tärkeä energia-aineenvaihdunnalle ja immuunijärjestelmälle

B6-vitamiinilla on monia tärkeitä tehtäviä kehossa, mutta se on erityisen tärkeä energia-aineenvaihdunnallemme ja immuunijärjestelmällemme.

B6 toimii koentsyyminä aminohappojen muodostuksessa, se on tärkeä hiilihydraattien ja proteiinien varastoinnissa ja hyödyntämisessä, sekä se edistää veren punasolujen (hemoglobiini) ja vasta-aineiden muodostusta ja säätelee hormonaalista aktiivisuutta.

Lisäksi vitamiini edistää normaalia psykologista toimintaa.

Päivittäinen tarve

Koska vitamiinilla on tärkeä tehtävä ravintoaineiden aineenvaihdunnassa, kehon tarvitsema B6-määrä riippuu ruokavaliostasi. B6-vitamiinin suositeltu vuorokausiannos aikuisille on vähintään 0,21 mg.

 

Hyviä B6-vitamiinin lähteitä

B6-vitamiinia on pieniä annoksia useimmissa kasviksissa ja eläimistä peräisin olevissa elintarvikkeissa, joten terveellisen ja monipuolisen pohjoismaisen ruokavalion pitäisi hyvin riittää tyydyttämään kehon tarve.

Eräitä parhaita B6-vitamiinin lähteitä ovat:

  • Sian- ja siipikarjan liha
  • Maksa
  • Kala
  • Täysjyvä- ja meijerituotteet
  • Kananmuna
  • Avokado
  • Banaani
  • Pähkinät

B6 on myös yleinen ainesosa multivitamiini- ja ravintolisävalmisteissa.

B6-vitamiini on yksi ravintolisä ProstaCaren ainesosista.