B6-vitamiini on yksi kahdeksasta eri B-vitamiinityypistä. Se kuuluu 13 ihmiskeholle elintärkeän vitamiinin joukkoon. B6 on yhteisnimitys kolmelle toisiaan muistuttavalle kemialliselle yhdisteelle, pyridoksiinille, pyridoksaalille ja pyridoksamiinille.

B6-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jota keho ei voi varastoida. Sitä on siksi saatava päivittäin. Liiallinen määrä poistuu virtsan mukana.

Tärkeä energia-aineenvaihdunnalle ja hermojärjestelmälle

B6-vitamiinilla on monia tärkeitä tehtäviä kehossa, mutta se on erityisen tärkeä energia-aineenvaihdunnallemme ja hermojärjestelmällemme.

B6 toimii koentsyyminä aminohappojen muodostuksessa, se on tärkeä hiilihydraattien ja proteiinien varastoinnissa ja hyödyntämisessä, sekä se edistää veren punasolujen (hemoglobiini) ja vasta-aineiden muodostusta, säätelee kalium-natrium-tasapainoa ja on mukana hermojärjestelmän välittäjäaineiden muodostuksessa. Lisäksi vitamiini on mukana sairauksia ehkäisevien vasta-aineiden ja hormonien tuotannossa. Se on myös luonnollinen antihistamiini.

Päivittäinen tarve ja B6-puutos

Koska vitamiinilla on tärkeä tehtävä ravintoaineiden aineenvaihdunnassa, kehon tarvitsema B6-määrä riippuu ruokavaliostasi. On huolehdittava, että jokaista proteiinigrammaa kohden saa 0,015 mg B6-vitamiinia.

Suositeltu päivittäinen B6-annos miehille on 1,5 mg ja naisille 1,2 mg. Sairauden, stressin tai raskaan työn aikana tarve kasvaa. Raskaana olevien ja imettävien naisten pitää saada suurin piirtein sama annos kuin miesten.

B6-vitamiinin puutos on harvinaista ja sitä esiintyy vain muiden B-vitamiinien puutoksen yhteydessä. B6-puutoksen oireita ovat:

  • Epileptisten kohtausten tapaiset krampit
  • Ihomuutokset
  • Voi aiheuttaa pienisoluisen (hypokromisen mikrosyyttisen) anemian

Naisten, jotka käyttävät ehkäisypillereitä tulisi ottaa ylimääräistä B6-vitamiinia. Ehkäisyvalmisteet alentavat vitamiinien tehokkuutta kehossa.

Hyviä B6-vitamiinin lähteitä

B6-vitamiinia on pieniä annoksia useimmissa kasveista ja eläimistä peräisin olevissa elintarvikkeissa, joten terveellisen ja monipuolisen pohjoismaisen ruokavalion pitäisi hyvin riittää tyydyttämään kehon tarve.

Eräitä parhaita B6-vitamiinin lähteitä ovat:

  • Sian- ja siipikarjan liha
  • Maksa
  • Kala
  • Täysjyvä- ja meijerituotteet
  • Kananmuna
  • Avokado
  • Banaani
  • Pähkinät

B6 on myös yleinen ainesosa multivitamiini- ja ravintolisävalmisteissa.

B6-vitamiini on yksi ravintolisä ProstaCaren ainesosista.