B7-vitamiini on yksi kahdeksasta B-vitamiinityypistä. Se tunnetaan myös biotiinina (tai H-vitamiinina) ja se kuuluu 13 elintärkeän vitamiinin joukkoon. Biotiini, kuten muutkin B-vitamiinit, on vesiliukoinen. Sitä ei toisin sanoen varastoidu elimistöön ja sitä on siksi saatava päivittäin. Liialliset määrät vesiliukoisia vitamiinejä erotellaan virtsassa ja se poistuu elimistöstä.

Monta tärkeää tehtävää

Biotiinilla on monta tärkeää tehtävää kehossa. Se on tärkeä solujen kasvulle, toimii katalysaattorina rasvahappojen ja hemoglobiinin synteesissä, edistää makroravintoaineiden, kuten rasvan, hiilihydraattien ja proteiinin imeytymistä ja auttaa rasvan ja aminohappojen polttamisessa. B7 on myös tärkeä glykogeenin hajottamisessa, ja se edistää monia metabolisia reaktioita elimistössä hiilidioksidin kuljetuksen yhteydessä, sekä aktivoi monia bakteereja tuhoavia entsyymejä. Biotiini lisäksi ylläpitää hermojärjestelmän toimintaa ja se on tärkeä vitamiini iholle, hiuksille, kynsille ja limakalvoille.

Hyviä B7-vitamiinin lähteitä

Suolistobakteerit tuottavat B7-vitamiinia elimistöön ja yleensä ajatellaan suoliston terveen mikrobikasvuston tuottavan riittävästi biotiinia päivittäiseen tarpeeseen. Tämän tärkeän vitamiinin puute on harvinaista mutta sitä voi esiintyä jos mikrobikasvusto joutuu epätasapainoon – esimerkiksi antibioottikuurin tai suolistosairauden vaikutuksesta.

B7-vitamiinin puutoksen oireita ovat esimerkiksi:

  • Väsymys
  • Masennus
  • Pahoinvointi
  • Hiustenlähtö
  • Painon putoaminen
  • Lihassäryt

Jos kärsit biotiinin puutteesta, voit saada runsaasti vitamiinia syömällä ja juomalla oikein. Hyviä B7-vitamiinin lähteitä ovat esimerkiksi:

  • Munankeltuainen
  • Maksa
  • Maito
  • Vehnänalkio
  • Täysjyvätuotteet
  • Hiiva
  • Palkokasvit

Lisäksi B7-vitamiini on suosittu ainesosa ravintolisissä, erityisesti sellaisissa, jotka on tarkoitettu ihon ja hiusten kunnossa pitämiseen.

B7-vitamiini on yksi ravintolisä EnergyPlussan ainesosista.