D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota elimistö tarvitsee säätelemään kalsiumin ja fosforin imeytymistä veressä. Kalsium on luuston ja hampaiden tärkein rakennusaine. Tämän vuoksi D-vitamiinilla on tärkeä tehtävä terveen luustonkehityksen ylläpidossa ikääntyessämme. Paras tapa välttää osteoporoosi vanhemmalla iällä on huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista lapsuudesta lähtien.

Aurinkovitamiini

D-vitamiinia muodostuu luonnollisesti, kun ihomme reagoi auringonvalon kanssa. Pohjoismaisissa olosuhteissa on kuitenkin vaikeaa saada riittävä määrä tätä tärkeää ravintoainetta luonnollista tietä. Elimistön tuottaman D-vitamiinin määrä riippuu ihon pigmenttien määrästä. Vaaleaihoiset tuottavat enemmän D-vitamiinia kuin tummaihoiset. Tämän isäksi elimistön D-vitamiinin tuottoon vaikuttaa myös ikä, sillä elimistö tuottaa D-vitamiinia vähemmän iän myötä.

Auringonvalon lisäksi D-vitamiinia saa rasvaisesta kalasta, ravintolisistä ja ruokavalmisteista, joihin on valmistuksessa lisätty D-vitamiinia.

D-vitamiinin puutos

Puolet pohjoismaalaisista kärsii D-vitamiinin puutoksesta. Tavallisimpia oireita ovat:

  • Heikentenyt immuunipuolustusjärjestelmä
  • Uupumus
  • Nivelkivut
  • Päänsärky ja migreeni

Ongelmat lisääntyvät pimeinä talvikuukausina. Silloin D-vitamiinin puute voi monien kohdalla aiheuttaa kaamosmasennusta.

Kuka tarvitsee D-vitamiinia?

Lääkintävirasto suosittelee päivittäistä D-vitamiiniannosta jokaisen saatavaksi läpi elämän, aina neljän viikon ikäisistä vauvoista vanhuusikään asti. Jos ruokavaliosi ei sisällä rasvaista kalaa 2-3 aterialla viikossa, sinun on saatava D-vitamiinia ravintolisän muodossa.

Tietyille ryhmille on erityisen tärkeää saada riittävästi D-vitamiinia. Tämä koskee muun muuassa seuraavia:

  • Raskaana olevat ja imettävät
  • Pienet lapset
  • Vaihdevuosi-ikäiset naiset
  • Yli 60-vuotiaat
  • Tummaihoiset
  • Kasvissyöjät
  • Vähän auringonvaloa saavat

Uusissa pohjoismaisissa ravintoainesuosituksissa (lokakuu 2013) nostettiin suositeltua päivittäistä D-vitamiinimäärää 7,5 mikrogrammasta 10 mikrogrammaan. Yli 75-vuotiailla suositeltu päivittäisannos on 20 mikrogrammaa.

Ravintolisä Polarkrill sisältää suositellun päivittäisen määrän D-vitamiinia. Myös vaihdevuosi-iässä oleville naisille tarkoitettu ravintolisämme MenoCare sisältää D-vitamiinia.