E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka pitää sisällään kahdeksan erilaista ainetta, jotka jaetaan kahteen ryhmään, tokoferoleihin ja tokotrienoleihin. Näistä α-tokoferoli on biologisesti aktiivisin.

Elimistössä E-vitamiini on tärkeä antioksidantti, jota varastoituu solukalvoille. Se suojaa kehoa vapaiden radikaalien ja oksidatiiviisen stressin aiheuttamilta soluvahingoilta.

Hyviä E-vitamiinin lähteitä

Tutkimusten mukaan monet terveysedut saavutetaan päivittäisen suositellun määrän ylittävällä käytöllä, mutta koska vitamiini on rasvaliukoinen ja sitä varastoituu kehoon, on oltava varovainen, ettei sitä nauti liikaa.

Hyviä E-vitamiinin lähteitä ovat:

  • Hedelmät ja vihannekset
  • Kasvisöljyt
  • Täysjyvätuotteet
  • Vehnänalkiot
  • Leseet

Monissa tapauksissa pääosan päivittäisestä E-vitamiinin tarpeesta saa täytettyä terveellisen ja monipuolisen ruokavalion avulla mutta on kuitenkin suositeltavaa käyttää ravintolisiä, jotka sisältävät välttämättömiä vitamiineja.

E-vitamiini on yksi ravintolisä MenoCaren ainesosista.