E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka pitää sisällään kahdeksan erilaista ainetta, jotka jaetaan kahteen ryhmään, tokoferoleihin ja tokotrienoleihin. Näistä α-tokoferoli on biologisesti aktiivisin. Kehossamme E-vitamiini on tärkeä antioksidantti, jota varastoituu solukalvoille. Se suojaa kehoa vapaiden radikaalien ja oksidatiiviisen stressin aiheuttamilta soluvahingoilta. Elimistö tarvitsee E-vitamiinia myös immuunipuolustusjärjestelmän ylläpitämiseen. Riittävä E-vitamiinin saanti tulee tärkeämmäksi ikääntyessämme. Elintärkeän vitamiinin puute voi lisätä kuolleisuutta.

Puute voi johtaa terveyteen liittyviin komplikaatioihin

Soluvaurioiden ehkäisemisen lisäksi E-vitamiinilla on tärkeä tehtävä veren punasolujen muodostuksessa. Tämä lisäksi se voi laajentaa verisuonia ja estää veren hyytymistä. E-vitamiinia käytetään siksi sydän- ja verisuonitautien, korkean verenpaineen ja veritulpan hoidossa.

Koska E-vitamiini suojaa kehoa sisäisiltä vaurioilta, sen puute voi johtaa moniin terveyteen liittyviin komplikaatioihin, kuten:

  • Hedelmällisyyshäiriöt
  • Lihasrappeuma
  • Hermojärjestelmän häiriöt (esimerkiksi tasapaino- ja näköhäiriöt)
  • Verenvuoto
  • Hemolyyttinen anemia

E-vitamiini on erityisen tärkeä vanhemmille ihmisille, sillä se edistää K-vitamiinin imeytymistä kehossa. E-vitamiinin puute voi siksi lisätä luunmurtumien vaaraa. E-vitamiinin arvellaan myös hillitsevän ikääntymiseen liittyvää kognitiivista taitojen heikentymistä, ja tutkimusten mukaan Alzheimerin taudin kehitys hidastui E-vitamiini-ravintolisää käyttäneillä iäkkäillä henkilöillä.

E-vitamiinilla on todettu myös positiivisia vaikutuksia naisten PMS-oireisiin, vaihdevuosi-ikään ja kuumiin aaltoihin. E-vitamiini edistää muiden aineiden tehoa, jotka vaikuttavat samoihin vaivoihin. Tällainen aine on esimerkiksi helokkiöljy.

Hyviä E-vitamiinin lähteitä

Suositeltu päivittäinen E-vitamiinin α-tokoferolityypin annos on 8 mg naisille ja 10 mg miehille. Tutkimusten mukaan monet terveysedut saavutetaan päivittäisen suositellun määrän ylittävällä käytöllä, mutta koska vitamiini on rasvaliukoinen ja sitä varastoituu kehoon, on oltava varovainen, ettei sitä nauti liikaa.

Hyviä E-vitamiinin lähteitä ovat:

  • Hedelmät ja vihannekset
  • Kasvisöljyt
  • Täysjyvätuotteet
  • Vehnänalkiot
  • Leseet

Saat pääosan päivittäisestä E-vitamiinin tarpeesta täytettyä terveellisen ja monipuolisen ruokavalion avulla mutta voit halutessasi käyttää ravintolisiä, jotka sisältävät tätä elintärkeää vitamiinia.

E-vitamiini on yksi ravintolisä MenoCaren ainesosista.