Fermentoitu ruoka on läpikäynyt käymisprosessin, joka tunnetaan maitohappokäymisenä. Tässä prosessissa mikro-organismit hajottavat sokeria ja tärkkelystä ja vapauttavat maitohappoa. Ruokaan tulee voimakas maku ja tuoksu sekä suuri määrä hyödyllisiä entsyymejä, B-vitamiinia, omega-3-rasvahappoja ja probiootteja.

Fermentoitua ruokaa kuvaillaan «maistuvaksi vaiheeksi tuoreen ja mädäntyneen ruoan välillä». Siitä on viime vuosina tullut suosittu trendi terveysvaikutustensa vuoksi.

Alkoholijuomat, kuten olut ja viini, leipä, jogurtti ja säilötyt vihannekset, kuten kurkku, soijapavut, kaali ja sipuli ovat kaikki esimerkkejä fermentoidusta ruoasta. Kaksi kaikkein tunnetuinta fermentoitua ruokalajia ovat norjalainen “rakfisk” ja sen ruotsalainen vastine hapansilakka. Molemmat ovat kalaruokia, jotka ovat tunnettuja voimakkaasta mausta ja hajustaan.

Ikivanha ruokaperinne

Fermentoitu ruoka ei ole missään mielessä uusi keksintö, vaikka se nykyään on trendikästä ruokaharrastajien keskuudessa. On löydetty todisteita, että eri sivistyskulttuureissa on valmistettu olutta ja viiniä käymisprosessin avulla jo 7000-8000 vuotta sitten, hapanleipä on vielä vanhempi ruokaperinne.

Fermentointi on ikivanha tapa saada ruoka säilymään pidempään. Tätä tapaa on hyödynnetty ennen jääkaappeja ja hermeettisesti pakattua ruokaa. Monissa kulttuureissa eri puolilla maailmaa on käytetty fermentointia jo kauan sitten. Monet nykyisin myytävät tunnetut ruokalajit ovat syntyneet tämän prosessin kautta. Saksalainen sauerkraut, korealainen kimchi ja latinalaisamerikkalainen cortido ovat esimerkkejä tästä.

Maitohappokäyminen on nykyään monella tapaa unohdettu ruoanvalmistustaito, joka on väistynyt modernimpien tekniikoiden, esimerkiksi meijerituotteiden pastöroinnin, tieltä. Ne ovat epäilemättä tehokkaampia, mutta ne ovat johtaneet ravintosisältöihin, jotka sisältävät vähemmän ravinteita ja enemmän hiilihydraatteja tärkkelyksen ja sokerin muodossa.

Hyväksi vatsalle ja ruoansulatukselle

Nykyään fermentoitua ruokaa pidetään herkkuna, kuten monien fermentoitujen juustojen kohdalla tai pahanhajuisena harvinaisuutena, kuten mainittujen rakfiskin ja hapansilakan kohdalla.

Fermentoitua ruokaa on hyvä lisätä ruokavalioon monestakin eri syystä. Vaikka maku on monille tottumiskysymys, voi fermentoitu ruoka tarjota vaihtelevan ja maistuvan kulinaristisen kokemuksen, joka poikkeaa täysin perinteisestä pohjoismaalaisesta ruokavaliosta.

Tärkeimpiä syitä ovat fermentoituun ruokaan liittyvät monet terveysvaikutukset. Luonnollinen käymisprosessi säilöö ja rikastuttaa ruoan ravintosisältöä, se tuo kehoomme probiootteja, jotka voivat auttaa ylläpitämään ruoansulatusjärjestelmämme tasapainoista mikrobikasvustoa ja auttaa elimistöämme hyödyntämään ravinteita paremmin.

Heille, jotka kärsivät ruoansulatusongelmista, kuten ilmavaivoista, vatsavaivoista ja ärtyneestä suolesta, fermentoitu ruoka voi olla hyvä vaihtoehto. Fermentoidun ruoan «hyvät» bakteerit voivat auttaa vatsan rauhoittamisessa ja vatsan mikrobikasvuston tasapainottamisessa.

Jos fermentoidun ruoan, kuten fermentoidun soijan, voimakas maku ja haju kuitenkin epäilyttää sinua, voit nauttia sitä ravintolisänä.

Fermentoidut ruokavalmisteet ovat yksi ravintolisä BioBalancen ainesosista.