Granaattiomena on eksoottinen, punertava hedelmä, jolla nimestään huolimatta ei ole juurikaan tekemistä omenoiden kanssa. Se on kova, kuivakuorinen hedelmä, joka on sisältä jakautunut kuuteen lohkoon. Jokainen niistä sisältää noin 100 pientä siementä, joita ympäröi mehukas, hapan ja hyvänmakuinen hedelmäliha.

Granaattiomenan arvellaan olevan alun perin Persiasta, nykyisen Iranin alueelta ja nykyään sitä kasvaa luonnossa Balkanin ja Himalajan välisellä kaistaleella. Granaattiomenapuita on viljelty muinaisista ajoista lähtien. Nykyään granaattiomenatarhoja löytyy trooppisilta ja subtrooppisilta seuduilta kaikilta mantereilta. Granaattiomenapuu kasvaa 6-8 metriä korkeaksi ja sen suurten, punaisten kukkien vuoksi pienet puut ovat suosittuja japanilaisessa bonsai-perinteessä ja huonekasvina Norjassa.

Antioksidanttipommi granaattiomena

Granaattiomena on yksi ravinteikkaimmista tuntemistamme hedelmistä. Ravinteiltaan arvokkain sisältö löytyy sen hedelmälihasta ja mehusta. 100 grammaa granaattiomenaa kattaa 16 % suositellusta päivittäisestä K-vitamiiniannoksesta, 12 % päivittäisestä C-vitamiinista ja 10 % päivittäisestä B9-vitamiinista (folaatti). Tärkein granaattiomenan ominaisuuksista on kuitenkin sen sisältämä valtava määrä polyfenoleja (pääasiassa ellagiinihappoa ja flavoinoideja) – voimakkaita antioksidantteja, jotka suojaavat elimistöä vapaita radikaaleja vastaan ja ehkäisevät siten mm. sydän- ja verisuonisairauksia.

Sadassa grammassa granaattiomenaa on kokonaista 11,33 millimoolia (vastaa yli 200 mg) antioksidantteja. Vertailun vuoksi Norjan hedelmä- ja vihannestietokeskuksen mukaan vain ruusunmarjan (39,46 mmol) ja saksanpähkinöiden (20,97 mmol) antioksidanttipitoisuus on korkeampi. Muihin suosittuihin hedelmiin verrattuna granaattiomena on todellinen antioksidanttipommi. Se sisältää 40-kertaisen määrän antioksidantteja verrattuna nimikaimaansa omenaan ja 10-kertaisen määrän antioksidantteja appelsiiniin verrattuna. Myös tunnetut antioksidanttilähteet, kuten mustikka, punaviini ja vihreä tee häviävät granaattiomenalle, kun mitataan antioksidanttien määrää 100 grammaa kohden.

Ehkäisee vakavia sairauksia

Monien oletettujen terveysvaikutustensa vuoksi granaattiomena on erittäin suosittu hedelmä niin hedelmätiskillä, kuin terveysravinnossa ja ravintolisissäkin. Monet tutkimukset osoittavat, että runsaasti granaattiomenaa sisältävä ruokavalio voi ehkäistä vakavia sairauksia, kuten sydän- ja verisuonisairauksia, dementiaa, eri syöpätyyppejä, Alzheimerin tautia ja nivelreumaa. Lisäksi granaattiomenan antioksidanteilla voi olla myönteinen vaikutus kolesteroliimme.

Voi hidastaa eturauhassyövän kehittymistä

Yksi huomiotaherättävimmistä granaattiomenaan liittyvistä tutkimuksista osoitti, että hedelmä voi auttaa hidastamaan eturauhassyövän kehittymistä. Granaattiomena näyttää pitkittävän PSA-entsyymin (prostataspesifinen antigeeni) kahdentumisaikaa, joka on eturauhassyövän kehittymisen tärkeä indikaattori. Mitä lyhyempi kahdentumisaika miehen PSA:lla, sitä suurempi on riski kuolla eturauhassyöpään.

Tutkimukseen osallistui 50 aikuista miestä, joita oli aiemmin hoidettu eturauhassyövän vuoksi. Tutkimus osoitti, että lasillinen granaattiomenamehua päivässä lisäsi PSA:n kahdentumisaikaa 15 kuukaudesta aina 54 kuukauteen asti. Tuloksella voi olla erittäin suuri merkitys eturauhassyöpäpotilaille.

Granaattiomena on yksi ravintolisä ProstaCaren ainesosista.