K2-vitamiini, joka tunnetaan myös menakinonina, on toinen K-vitamiinin aktiivimuodoista, ja elintärkeä ainesosa ihmiskehossa. K2-vitamiinia kutsutaan usein “supervitamiiniksi”. Sen positiivisista terveysvaikutuksista kiinnostuivat ensimmäisenä japanilaiset tutkijat.

K2-vitamiinin päätehtävä on kuljettaa kalsiumia verisuonista luustoon. Sitomalla kalsiumia luihin menakinoni auttaa elimistöä muodostamaan uutta luukudosta ja se on siksi tärkeä apu osteoporoosin ehkäisyssä. Osteoporoosi on sairaus, joka koskee isoa osaa pohjoismaalaista väestöä. Oslon yliopistossa tehty viimeaikainen tutkimus osoitti, että K2-vitamiini suojaa luustoa heikkenemiseltä ja että vitamiinilla on siksi kansanterveydellistä merkitystä.

Monet proteiinit tarvitsevat K2-vitamiinia aktivoituakseen ja sillä on lisäksi tehtävä D-vitamiinin imeytymisessä elimistöön. Tutkimusten mukaan K2 voi auttaa estämään verisuonten kalkkeutumista ja siten pienentää sydäninfarktin ja muiden sydän- ja verisuoritautien riskiä.

Erittäin tärkeä luuston rakennukselle

K-vitamiini on yksi elimistölle elintärkeistä 13 vitamiinista. Se muodostaa yhdessä A-, D- ja E-vitamiinin kanssa neljän rasvaliukoisen vitamiinin ryhmän. K-vitamiinia voi toisin sanoen varastoitua elimistöön – sydämeen ja maksaan.  Meidän on kuitenkin saatava K-vitamiinia päivittäin, sillä elimistön varastot ovat pienet  ja kuluvat nopeasti.

K-vitamiinin löysi ensimmäisenä tanskalainen biokemisti Henrik Dam. Hän sai löydöstään fysiologian Nobelin palkinnon yhdessä amerikkalaisen kollegansa Edward Adelbert Doisyn kanssa 1943. Vitamiinille annettiin etuliite K, sillä se edistää normaalia koagulaatiota eli hyytymistä veressä. Tätä pidettiin viime aikoihin asti K-vitamiinin tärkeimpänä tehtävänä mutta nyt tiedämme, että vitamiinin aktiivimuoto menakinoni on myös erittäin tärkeä luuston rakennuksen vahvistajana.

Saatko tarpeeksi K2-vitamiinia?

Päin vastoin kuin K-vitamiinin aktiivinen ainesosa fyllokinoni (K1), jota on runsaasti vihreissä kasveissa, kuten parsakaalissa, piinaatissa ja salaatissa, K2-vitamiinin muodostus tapahtuu ihmisten ja eläinten suolistossa bakteerien avulla. Paksusuolessa muodostuvan K2-vitamiinin lisäksi saamme sitä syömällä esimerkiksi seuraavia:

  • Meijerituotteet
  • Kananmunat
  • Liha
  • Munuainen
  • Maksa
  • Fermentoidut juustot
  • Nattō

Fermentoidut juustot ja japanilainen ruokalaji nattō, jota valmistetaan soijapavuista, sisältävät erityisen runsaasti K2-vitamiinia. Koska nattō ei ole perinteinen osa ruokavaliotamme, K2-vitamiinia voi olla vaikea saada riittävästi Pohjoismaissa. Kun monet ruokavaliomme vihanneksista sisältävät runsaasti K1-vitamiinia, K2-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita on taas erittäin vähän. Asiaa ei auta se, että elimistömme osaa heikosti hyödyntää menakinonia. Siksi päivittäinen annos K2-vitamiinia ravintolisänä on suositeltavaa.

K2-vitamiini on yksi monista ravintolisä Flexin tärkeistä ainesosista, joita ovat mm. “supermauste” kurkumaboswellia serrata ja vihersimpukka.