Sinkki on metallialkuaine, joka kuuluu 24 ihmiskeholle elintärkeän kivennäisaineen ja vitamiinin joukkoon. Vaikka sinkki ei ole yhtä tunnettu metalli kuin esimerkiksi rauta tai kalsium, on se vähintään yhtä tärkeä terveyden ylläpidossa.

Nimi «sinkki» tulee saksan kielestä ja sen antoi sille sveitsiläinen lääkäri ja luonnontutkija Paracelsus 1500-luvulla. Messingin ainesosana siitä tuli tunnettu kreikkalaisten ja roomalaisten keskuudessa niinkin varhain kuin ajanlaskun alussa, ja sitä lienee valmistettu ensimmäisenä Persiassa 500-luvulla. Sinkin kemiallinen tunnus on Zn ja jaksollisessa järjestelmässä se on 30. alkuaine.

Sinkki ihmiskehossa

Sinkki on tärkeä välittäjäaine ihmiskehossa ja sitä esiintyy melkein kaikissa kehon soluissa, kudoksissa ja nesteissä. Yhteensä kehossa on noin 2-3 grammaa sinkkiä, josta pääosa (jopa 90 %) on lihaksissamme ja luissamme. Miehillä suurin pitoisuus löytyy eturauhasesta.

Sinkillä on tärkeä rooli monissa elimistömme toiminnoissa. Kivennäisaine on tärkeä ainesosa yli 300 entsyymissä, erityisesti sellaisissa, jotka vaikuttavat proteiinien ja hiilihydraattien aineenvaihduntaan. Yksi tärkeimmistä entsyymeistä, joka on riippuvainen sinkistä, on superoksidi-dismutaasi, antioksidantti, joka suojaa elimistöä haitallisilta vapailta radikaaleilta.

Riittävän sinkin saannin terveysedut ovat monet. Tämä elintärkeä kivennäisaine voi suojata kehon soluja, huolehtia maku- ja hajuaistista, ylläpitää tervettä solunjakautumista ja kasvua lapsilla ja nuorilla, vahvistaa immuunipuolustusjärjestelmää, ylläpitää normaaleja kognitiivisia toimintoja, näkökykyä, tervettä ihoa ja hiuksia sekä vahvistaa kynsiä. Lisäksi sinkki on tärkeä lisääntymisen ja miesten testosteronitason kannalta.

Koska kivennäisaine on niin tärkeä osa fysiologista rakennettamme, voi lievälläkin sinkinpuutoksella olla terveydellisiä vaikutuksia. Immuunipuolustusjärjestelmä, solunjakautuminen, iho, hiukset, kynnet, haavojen parantuminen ja näkö ovat muutamia alueita, joihin riittämätön sinkin saanti vaikuttaa negatiivisesti.

Hyviä sinkin lähteitä

Monet tekijät ratkaisevat, kuinka paljon kehosi tarvitsee sinkkiä. Näitä ovat mm. sukupuoli, ikä, koko ja terveydentila. Keskimääräisen aikuisen ihmisen sinkinsaantisuositus on 9-11 mg päivässä. Raudanpuute voi vaivata monesta syystä – tavallisin syy ovat sinkinpuutosta aiheuttavat sairaudet. Munuaisissa tapahtuva lisääntynyt sinkin erotus johtuu useimmiten alkoholismista, maksasairauksista, diabeteksesta, yksipuolisesta ravinnosta, ikääntymisestä, virtsaamista lisäävistä lääkkeistä ja tietynlaisten antibioottien käytöstä.

Elimistö ei tuota sinkkiä ja siksi tätä elintärkeää kivennäisainetta on saatava ravinnosta. Hyviä sinkin lähteitä ovat tumma liha, äyriäiset sekä jyvä- ja maitotuotteet. Naudanlihaa, pinaattia, parsaa, sieniä ja lampaanlihaa pidetään ravinteikkaimpina sinkin lähteinä. Helpoin tapa terveen sinkkitason ylläpitämiseen on nauttia sitä ravintolisänä. Koska sinkki on niin tärkeä välittäjäaine, monet multivitamiinivalmisteet sisältävät sinkkiä. On myös monia erikoisvalmisteisia ravintolisiä, jotka sisältävät tätä elintärkeää kivennäisainetta.

Sinkki on yksi ravintolisä ProstaCaren ainesosista.