Vihreä tee on juoma, jota valmistetaan Camellia sinensis -pensaan vihreistä lehdistä. Toisin kuin mustassa teessä, vihreän teen lehtiä ei hapeteta, vaan ne sen sijaan lämmitetään keräämisen jälkeen. Tällä tavoin estetään entsyymien aktivoituminen lehdissä. Tällä tavoin lehdet hapettuvat mahdollisimman vähän ja ne säilyttävät luonnollisen vihreän värinsä läpi koko valmistusprosessin. Tämän vuoksi vihreä tee on kirkkaampaa kuin Euroopassa perinteisesti nautittu musta tee.

Vihreä tee oli alun alkaen suosittu juoma itäisissä maissa, kuten Kiinassa ja Japanissa, mutta nykyään sen suosio on kasvanut myös länsimaissa. Vihreä tee on täällä saanut lempinimet «uusi superjuoma» ja «taikajuoma», ja sitä ylistetään laajalti tunnustettujen terveysvaikutustensa vuoksi.

Vihreä tee voi auttaa polttamaan rasvaa

Vihreä tee sisältää polyfenoleja, joiden oletetaan toimivan voimakkaiden antioksidanttien tavoin elimistössä. Polyfenolit sisältävät flavonoideja, joista usein puhutaan katekiineinä, aineina, joilla näyttää olevan monia suotuisia terveysvaikutuksia kehossamme. Tärkein näistä on epigallokatekiini-3-gallaatti, lyhyesti EGCG, jolla näyttää olevan erityisen tehokas vaikutus. Tästä aineesta valmistetaan usein uutetiivisteitä ravintolisiin. Vihreän teen nimitys «taikajuoma» ei suinkaan ole liioittelua. Polyfenolit voivat ehkäistä tulehduksia ja turvotusta, suojata luuston rustokudosta, estää nivelten kulumista ja suojata flunssalta. Lisäksi yksittäiset tutkimukset osoittavat, että vihreä tee voi edistää rasvan ja hiilihydraattien palamista elimistössä, kun sitä nautitaan sopivina annoksina.

Monia terveysvaikutuksia

Tämä mahdollinen rasvanpoltto on vain alkua – tutkimukset tuovat jatkuvasti uutta tietoa mahdollisista terveysvaikutuksista, kun vihreää teetä nautitaan 2-3 kuppia päivittäin. Tähän mennessä tutkimukset ovat osoittaneet, että riittävä määrä vihreää teetä voi tuoda seuraavia myönteisiä vaikutuksia:

  • Voi auttaa vähentämään huonon kolesterolin määrää.
  • Voi säädellä verenpainetta ja ehkäistä sydän- ja verisuonisairauksia.
  • Voi viivyttää Parkinsonin taudin etenemistä.
  • Voi suojata papilloomatartunnalta, joka tunnetaan seksitautina, sekä vähentää epänormaalia solukasvua kohdunkaulan alueella.
  • Vihreän teen antioksidantit voivat suojata kehoa veren vapaita radikaaleja vastaan.

Lisäksi monet vihreän teen lajikkeet sisältävät kofeiinia, jolla yhdessä EGCG:n kanssa on virkistävä vaikutus.

Raskaana olevien tulee rajoittaa vihreän teen nauttimista

Huolimatta vihreän teen monista terveysvaikutuksista, on joidenkin käyttäjäryhmien rajoitettava sen nauttimista. Lasten, raskaana olevien ja imettävien suositellaan yleensäkin välttävän liiallisen kofeiinin nauttimista, joten nautittavan juoman määrästä on oltava hyvin selvillä. Toinen syy, miksi raskaana olevien tulisi rajoittaa nautittavan vihreän teen määrää, on sen sisältämät tanniinit. Ne vähentävät elimistön kykyä käyttää folaattia – vitamiinia, jolla on tärkeä osa synnytyksen aikaisten vammojen ehkäisemisessä.

Raskaana olevien suositellaan juovan enintään kaksi kuppia vihreää teetä päivässä.

Vihreää teetä suositellaan nautittavaksi aterioiden välillä tai ravintolisänä, sillä teellä voi vaikuttaa kehon raudansitomiskykyyn.

Vihreä tee on yksi ravintolisä MetaBurnin ainesosista.